mandag den 4. juli 2011

Garn - et mysterium??

Jeg forstår ikke altid det der med garn. Jeg troede faktisk, at jeg havde fanget det og at min matematiker-hjerne kunne regne den ud... Men måske ikke helt alligevel. Hvis der er nogen, der læser med, der kan hjælpe, så JATAK!

Beklager billedet/farvekvalitet - det kunne desværre ikke blive bedre!

Jeg har igen hæklet denne søde og nemme vest fra Familiejournalen. Men ligesom sidst bliver den bare meget lille! Sådan at en str 2 år nærmere er en str 6-9 mdr! Jeg har læst i en anden blog, at andre også har lidt bøvl med størrelse. Jeg har skrevet til Anette som har lavet flere veste. Hun har ikke bøvlet med størrelsen. Og jeg har sammenlignet garn. For her kommer spørgsmålet:

Kan garn med cirka samme længde pr gram ikke erstatte hinanden??

Jeg har brugt Safran fra Drops, som er 160 m pr 50g. Det anbefalede garn er 150 m pr 50g. Gør de sidste 10 m SÅ stor en forskel?? JEG forstår det ikke...

PS. Og hvis ingen svarer, tager jeg bare ind i en garnforretning og spørger... For jeg er nemlig fornærmet... På garn... Garn-fornærmet! Og jeg vil kende sandheden! Hmmpff!

6 kommentarer:

  1. Ikke, at jeg skal kloge - men er tænker det hænger sammen med din hælkefasthed - ofte så kan man med fordel lave en hækleprøve også er det noget med at tælle op på en bestemt måde, som jeg ikke lan huske på stående fod, da jeg ikke hækler særlig meget mere.
    mvh Millelouise, der har en hæklebog som give away på min blog ; )

    SvarSlet
  2. Jeg har også spekuleret på hæklefasthed... Og eftersom denne er hæklet med MEGET løse masker, synes jeg alligevel ikke at forklaringen ligger der... HMM... Stadig meget mystisk!
    Og du kan tro jeg er med i din giveaway:-)

    SvarSlet
  3. Hæklefasthed er bare helt afgørende, for selvom løbelængden er nogenlunde ens, kan garnet godt være tyndere eller tykkere, og så skiller resultatet forskelligt. Derfor hæklefasthed hæklefasthed hæklefasted!!!
    -Selvom det er så kedeligt at sidde og lave prøver!
    Kh Cecilie

    SvarSlet
  4. Cecilie: Så må jeg bide i det sure æble og lave den s.... hækleprøve! ØV! Og så har den bare at vise, at det er det der er galt!;-)

    Det kan egentlig blive til rigtig mange timers kedelig hækling! Øv igen!

    Kh Camilla

    SvarSlet
  5. Jeg vil bestemt mene at de sølle 10 meter gør en forskel. Jo flere meter der går på 50 gram, jo tyndere er garn-tråden. Men jeg er også enig med de andre, strikke/hæklefasthed er alfa+omega, for at man ikke ender med at trevle hele l*rtet op og starte forfra. ;-)

    SvarSlet
  6. Heidi: Ja, jeg har indset det... Jeg må hækle en prøve inden jeg hækler selve tøjet:-) For trevle op... Det gider jeg f..... ikke!;-)

    Kh Camilla

    SvarSlet

Kommentarer, ja tak!