søndag den 3. april 2011

Jeg troede faktisk...

... at denne her blog skulle handle mest om de ting jeg hækler, men ind til nu er det åbenbart maden, der fylder mest. Men sådan svinger pendulet vel frem og tilbage og måske også op og ned?

Jeg har haft meget krise omkring rugbrød! Jeg har forsøgt mange gange, med gær, med surdej jeg havde fået og med hjemmelavet surdej. Enten er det blevet for blødt, for vådt, for tørt, for smuldrende eller noget andet. Men i formiddags bagte jeg rugbrød. Jeg fik en surdej og opskrift i fredags af en veninde og resultatet ses her.

Det smagte fantastisk og var helt som et rugbrød skulle være - YEAH!

Og her til aften var jeg i køkkenet igen. Vi skulle prøve pizza med chorizo, kartoffel og løg. Og så selvfølgelig ost og tomatsauce. Jeg var desværre mæt hurtigt men kæresten spiste rub og stub!
Opskrift: (på slump)

Dej til 1 bradepande og 4 små boller (rørt på KitchenAid):
2,5 dl vand
2 spsk olie
1 tsk salt
1 dl durummel
4 dl hvedemel (afpas til dejen)
Blandes og hæver en lille time. Rulles ud til bund til en bradepande og 4 små boller formes af resten.

Tomatsauce:
1 stor ds tomatpure
Ketchup i samme mængde som pure
1 spsk sukker
1 tsk salt
1-2 spsk tørret oregano

5 små kartofler skæres eller rives i tynde skiver
150 g skåret chorizo-pølse
150 g revet pizzaost
2 små løgskåret i skiver

Pizza lægges sammen som følger:
Bund - tomatsauce - ost - løg, pølse og kartofler i vilkårlig rækkefølge.

Pizza og boller bages ved 225 grader i 12-15 min.

Mængderne af tomatsauce, ost, løg, kartofler og pølse kan selvfølgelig varieres.

ENJOY!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kommentarer, ja tak!