torsdag den 24. november 2011

Opskrift på vaniljekranse

Som jeg har fortalt i et tidligere indlæg, har vi allerede bagt småkagerne til julemåneden. Og favoritten er altid min oldemors opskrift på vanillekranse. Vi har bagt efter samme opskrift i alle de år jeg har været til (ca 30!) og sikkert også noget længere end det. Jeg er blevet spurgt om jeg ikke vil blogge opskriften, og med min mors velsignelse, så kommer den her:



250 gr. mel
150 gr. sukker
1 æg
190 g smør
1 knivspsk. bagepulver
vanilje (efter temperament – vaniljepulver el. ægte vanilje el. vaniljestang)
50 gr. Meget finthakkede mandler
Alt æltes sammen med en mands hænder eller køkkenmaskine og stilles i køleskab. 
Det skal være koldt for at kunne køres igennem kødhakkermaskine/kagesprøjte.
Bages ved 175 grader til de er lysebrune.
Og de smager FANTASTISK!


1 kommentar:

  1. lækkert.. tak fordi du deler opskriften.
    det er endelig blevet din tur til at modtage en gave tilbage fra mig, i craft it forward legen, så gå til min blog, og vælg en farve

    SvarSlet

Kommentarer, ja tak!