onsdag den 2. oktober 2013

"Har du (også) glemt at tjekke dit barn for lus?"

Sådan en overskrift tikkede for nogen tid siden ind i indbakken i et nyhedsbrev fra Vores Børn. Læste jeg det? NEJ! Jeg var - som mange andre - af den overbevisning at det ikke havde noget med mig at gøre. Indtil Andrea var i bad samme aften og jeg syntes hun havde lige vel meget "sand" i håret. Det var så bare en kæmpe koloni af lus og æg. FØJ FOR F.....!



Søren blev sendt på apoteket i en hulens fart med besked på at købe alt der kunne dræbe hurtigt og flere slags tættekamme ingen lus skulle undslippe! så jeg kunne tage kampen op.

Andrea er for nylig startet i børnehave og det er sikkert der de er hoppet på hende selvom lus kun kan kravle og altså ikke hoppe på nogen. Efter 2 indsmøringer af håret med lusekur og MANGE kæmninger har vi jeg vundet kampen. Andrea er efter hver hårvask og kampspraying med balsamspray blevet placeret med Padden og noget sliklignende papayatern selvfølgelig! og så er jeg ellers gået i gang med 2 slags tættekamme.

Et af de klammeste billeder fra google; kilde.



Mine erfaringer med de produkter vi har brugt
  • Hedrin er nemt at bruge og virker hurtigt. I vores tilfælde har det nu ikke været nok og det har ikke dræbt alle æg. Vi har brugt det efter anvisningerne.
  • Apotekets tættekam er god til at fjerne lus og glider ubesværet gennem håret - den fjerner dog ingen æg.
  • Den hvide plastkam fra Kvickly kan få en del af æggene af, men ikke alle. De mest genstridige har jeg hevet ud mellem 2 negle.

Det mest tankevækkende er, at Andrea er den eneste i børnehaven, der har fortalt til pædagogerne at hun havde fået lus. Og vi er ret sikre på, at der er kommet derfra. Der er vist flere end bare mig, der (også) glemmer at tjekke børnene for lus. Så tjek lige dine unger næste gang du har mulighed for det!

3 kommentarer:

  1. Det bedste råd jeg kan give videre er Australsk Tea tree olie.
    Jeg havde lus første gang som lille, fik behandlingen osv. Herefter købte min mor den lille flaske med rene dråber - puttede en portion i en flaske shampoo og så vaskede vi hår som normalt - lusene kom først igen da jeg kom på gymnasiet. Samme gælder min lillebror og der har ellers været rigtig mange forældre der "glemte" at sige barnet havde lus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dit råd! Det vil jeg bestemt overveje hvis vi bliver belejret igen:-)

      Slet
    2. Tak for dit råd! Det vil jeg bestemt overveje hvis vi bliver belejret igen:-)

      Slet

Kommentarer, ja tak!